Truck
arilans
бетон

Jautājumi-atbildes

Kāpēc betons plaisā un kā to novērst?

Betona plaisu veidi

Pirms analizēt cēloņus, ir svarīgi saprast, kādi plaisu veidi pastāv:

  1. Plastiskās saraušanās plaisas – veidojas svaigā betonā dažu pirmo stundu laikā pēc ieliešanas.
  2. Saraušanās (izžūšanas) plaisas – veidojas sacietēšanas procesā mitruma nevienmērīgas iztvaikošanas dēļ.
  3. Plaisas temperatūras izmaiņu dēļ – rodas strauju temperatūras svārstību dēļ.
  4. Mehāniskās plaisas – rodas konstrukcijas pārslodzes rezultātā.
  5. Ķīmiskās plaisas – saistītas ar armatūras koroziju vai ķīmiskajām reakcijām betonā.
  6. Konstruktīvās plaisas – saistītas ar kļūdām projektēšanā.

 

Galvenie plaisu veidošanās iemesli

1. Pārmērīgs ūdens daudzums betona maisījumā

  • Ūdens ir nepieciešams cementa hidratācijai, taču tā pārpalikums iztvaiko, atstājot tukšumus un vājinot betona struktūru.
  • Kā izvairīties:
    • Precīzi ievērot ūdens-cementa attiecību (W/C), nepārsniedzot ieteicamos standartus (piemēram, 0,5–0,6 konstrukciju betonam).
    • Pievienot plastifikatorus, lai uzlabotu ieklāšanas īpašības, nepalielinot ūdens daudzumu.
    • Nelejot papildu ūdeni betona maisītājā, lai atvieglotu ieklāšanu.

2. Pārāk strauja mitruma iztvaikošana (saraušanās plaisas)

  • Ja mitrums pārāk ātri iztvaiko no betona, tas sāk nevienmērīgi sarauties, veidojot plaisas.
  • Īpaši bīstami karstā laikā, spēcīga vēja vai zema gaisa mitruma apstākļos.
  • Kā izvairīties:
    • Pārklāt svaigo betonu ar mitru audumu vai plēvi.
    • Mitrināt virsmu ar ūdeni 6–12 stundas pēc ieliešanas.
    • Izmantot speciālus pārklājumus, lai palēninātu mitruma iztvaikošanu.

3. Nepareiza betona sablīvēšana

  • Ja betons nav pietiekami sablīvēts, tajā paliek gaisa tukšumi, kas vājinās tā struktūru.
  • Tas var izraisīt nevienmērīgu nosēšanos un plaisu veidošanos.
  • Kā izvairīties:
    • Izmantot dziļuma vibratorus, lai no maisījuma izvadītu gaisu.
    • Nodrošināt vienmērīgu betona ieklāšanu, īpaši stūros un ap armatūru.

4. Nepareiza armēšana

  • Ja armatūra ir nepareizi izvietota vai tās ir pārāk maz, betons var neizturēt slodzi.
  • Nepareiza aizsargkārtas biezuma ievērošana (armatūra pārāk tuvu virsmai) var izraisīt koroziju un plaisas.
  • Kā izvairīties:
    • Projektēt armējumu, ņemot vērā slodzes un ekspluatācijas apstākļus.
    • Nodrošināt aizsargkārtu ne mazāku kā 20–50 mm atkarībā no konstrukcijas veida un ekspluatācijas apstākļiem.

5. Temperatūras izplešanās un saraušanās

  • Betons izplešas, kad tas sasilst, un saraujas, kad atdziest.
  • Ja netiek ņemti vērā temperatūras šuves, var veidoties plaisas.
  • Kā izvairīties:
    • Veikt deformācijas šuves ik pēc 3–6 metriem atklātās virsmās.
    • Izmantot kompensatorus, lai absorbētu temperatūras svārstības.

6. Konstrukcijas pārslodze

  • Ja betonam tiek uzliktas pārāk lielas slodzes, tas var sākt plaisāt.
  • Visbiežāk šādas plaisas rodas pārsegumu plātnēs, kolonnās un sijās.
  • Kā izvairīties:
    • Konstrukcijas aprēķinam jāatbilst reālajām slodzēm.
    • Stiprākās slodzes vietās betonam jābūt pastiprinātam ar papildus armējumu.

7. Ķīmiskā korozija un karbonizācija

  • Ūdens, skābes un sāļi var izraisīt betona bojājumus un armatūras koroziju.
  • Īpaši bīstama ir sārmu-agregātu reakcija, kas bojā betona struktūru.
  • Kā izvairīties:
    • Izmantot kvalitatīvus materialus un cementu ar zemu sārmu saturu, ja to pieprasa ekspluatācijas apstākļi.

Aizsargāt betonu no agresīvas vides ar hidroizolācijas pārklājumiem.